تفکر شیعه در غیبت پیوسته انتظار رسیدن به جامعه عدل قائم (عجل الله فرجه الشریف) است؛ جامعه ای که از وجود قاسطین (بیدادگران سلطه جو), مارقین (منافقان فرصت طلب و جنایت پیشه) و ناکثین (پیمان شکنان مرتد) خالی است. جامعه ای یکپارچه, مومن و جهانی. [۱]
وقتی مردم در دولت عدالت گستر حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) به کلی تغییر روحیه دادند و از لحاظ مادیات و معنویات به حد کمال رسیدند و صلح و صفا و صمیمیت جهان را فرا گرفت, خداوند نیز برکات خود را به اهل زمین نازل می کندو رحمت پروردگار و فیض او به حد بی نهایت, همه افراد جامعه را فرا می گیرد و در نتیجه تمام گرفتاری ها, قحطی ها, بدبختی ها پایان می پذیرد.
زیرا تمام بدبختی ها و کمبودها و گرفتاری ها و حتی نزول بلاهای آسمانی و زمینی همه در اثر طغیان و نافرمانی بندگان و عدم خضوع آنان در برابر خالق جهان است؛ به این معنی, وضع عمومی مردم, با وضع روحیه و افکار و اخلاق و شایستگی آنها بستگی دارد و این سنت تغییر ناپذیر الهی است؛
«… إِنَّ اللَّهَ لا یغَیرُ ما بِقَوْمٍ حَتَّى یغَیرُوا ما بِأَنْفُسِهِمْ…» [۲]
لذا روایات اسلامی, به دنبال تغییر روحیه مردم, از نزول برکات, فراوانی نعمت و امنیت و آبادانی گزارش داده اند. [۳]
پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: «مهدی (عجل الله فرجه الشریف) از عترت و اهل بیت من است و در آخر الزمان قیام می کند, آسمان به برکت او, باران می فرستد و زمین بذرهای خود را می رویاند, زمین را از عدل و داد پر می نماید, همچنان که اقوام قبل, از ظلم و جور پر کرده باشند». [۴]
ابوسعید خدری نیز در روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل می کند که ایشان فرمودند: « مهدی (عجل الله فرجه الشریف) در امت من خواهد بود, به هنگام عصر و زمان او, امت من از نعم الهی متنعم و بهره مند خواهند شد و خداوند پیاپی از آسمان باران می فرستد, زمین هیچ روئیدنی را در دل خود نگاه نمی دارد».[۵]
و در روایت دیگری از امام محمد باقر علیه السلام چنین نقل شده است که ایشان فرمودند: «همه اموال و گنجینه های دنیا و نیز هر آنچه از ذخائر که در زمین پنهان است و هر آنچه که آشکار است, نزد مهدی (عجل الله فرجه الشریف) گرد آید؛ آنگاه آن حضرت به مردم می گوید: بیائید اینها همان چیزهایی است که برای بدست آوردن آنها از خویشاوندانتان بریدید و خونها ریختید و کارهای حرام مرتکب شدید».[۶]
وقتی مردم در دولت عدالت گستر حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) به کلی تغییر روحیه دادند و از لحاظ مادیات و معنویات به حد کمال رسیدند و صلح و صفا و صمیمیت جهان را فرا گرفت, خداوند نیز برکات خود را به اهل زمین نازل می کندو رحمت پروردگار و فیض او به حد بی نهایت, همه افراد جامعه را فرا می گیرد و در نتیجه تمام گرفتاری ها, قحطی ها, بدبختی ها پایان می پذیرد
لازم به ذکر است که حکومت جهانی حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) مبتنی بر بهره مندی عاقلانه, عالمانه و عابدانه از تمام منابع موجود و ظرفیت های ممکن در کره زمین است و این بدان معناست که مردم در عین بهره مندی از تمام مواهب الهی هرگز گرد اتراف و اسراف نمی گردند؛ به علاوه با وجود فراوانی نعمت حالت استغنایی در روح انسان ها به وجود می آید که باعث می شود به رغم در اختیار داشتن مواهب فراوان هرگز دست به طغیان و عصیان نزنند. [۷]
اساساً میان رحمتهای الهی و برکات آسمانی و زمینی، از یکسو و عملکرد مردم در روی زمین از سوی دیگر، رابطهای تنگاتنگ برقرار است، یعنی اگر مردم، اهل تقوا، ایمان و عمل صالح باشند، خداوند متعال نیز از زمین و آسمان، برکتها و رحمتهای خویش را بر آنها نازل میفرماید، ولی اگر مردم برعکس عمل کنند، نتیجه معکوس میگیرند؛ چنانکه قرآن کریم به این حقیقت اشاره میفرماید: «وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَیهِم بَرَکَاتٍ مِّنَ السَّمَاء وَالأَرْضِ وَلَکِن کَذَّبُواْ فَأَخَذْنَاهُم بِمَا کَانُواْ یکْسِبُونَ»؛ [۸].
با توجه به اینکه در حکومت جهانی حضرت مهدی (عجل الله فرجه الشریف) علم، عدالت، حق، ایمان و تقوا در میان مردم گسترش مییابد، خداوند نیز رحمت و برکات فراوان خویش را فزونی میدهد تا جایی که همه از آن بهرهمند میگردند. علاوه بر این، کیفیت نعمت، در سطح بسیار مطلوبی خواهد بود و خوراکیها، پوشیدنیها، دیدنیها و سایر لذتها از نظر لذتبخشی در سطح بالایی قرار خواهد گرفت و همچنین از لحاظ تنوع، چون زمین هرچه دارد، از درون خود بیرون خواهد ریخت و آسمان از دادن باران، دریغ نخواهد ورزید و انسانها نیز در کار خویش با آگاهی و بینش، علم و تقوا عمل خواهند کرد، همه مردمان از این دو عامل، در جهت بهبود نعمتهای الهی و تنوع آنها بیشترین استفاده را خواهند کرد. [۹]
پی نوشت:
۱٫ منتظر, حسین, ذهنیت مستشرقین واصالت مهدویت, نشر آفاق, چاپ دوم, ۱۴۰۳ق, ص۹۷
۲٫ الرعد/ ۱۱: … در حقیقت، خدا حال قومى را تغییر نمىدهد تا آنان حال خود را تغییر دهند…..
۳٫ داود الهامی/ علی اکبر مهدی پور, او خواهد آمد, قم, نشر مرتضی, چاپ هشتم, ص۱۶۵
۴٫ مجلسى، محمد باقر, بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، بیروت, مۆسسه الوفاء، ۱۴۰۴ه, ج۵۱, ص۷۴, ح۲۵
۵٫ إربلى، على بن عیسى, کشف الغمه، بنى هاشمى تبریز، ۱۳۸۱ق, ج۲, ص۴۶۷
۶٫ مجلسى، محمد باقر, بحار الأنوار الجامعه لدرر أخبار الأئمه الأطهار، ج۵۱, ص۲۹, ح۲
۷٫ سلیمیان, خدامراد, پرسمان مهدویت, قم: شباب الجنه, چاپ دوم, ۱۳۸۵ش, ص۲۷۶
۸٫ الاعراف/۹۶: « و اگر مردم شهرها ایمان آورده و به تقوا گراییده بودند، قطعاً برکاتى از آسمان و زمین برایشان مىگشودیم، ولى تکذیب کردند؛ پس به [کیفر] دستاوردشان [گریبان] آنان را گرفتیم»
۹٫ ر.ک: مقاله: تحلیل و بررسی ویژگیهای حکومت جهانی حضرت مهدی(عج) : امینهسادات سیدیتبار
شهربانو زندلشنی
بخش مهدویت تبیان
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.
طراحی سایت : کلکسیون طراحی