جایگاه امام علی(ع)درمیان علمای مسیحی جایگاه و شایستگی امام علی(ع)، نه تنها از طرف صاحبنظران شیعه، بلکه از طرف همه فرقهها و مذاهب اسلامی و غیر اسلامی بیان شده است. علامه محمدتقی جعفری میگوید: «در نتیجه تحقیقات و بررسیهای همه جانبهای که از آغاز ظهور اسلام تاکنون درباره شخصیت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) – چه […]
جایگاه امام علی(ع)درمیان علمای مسیحی
جایگاه و شایستگی امام علی(ع)، نه تنها از طرف صاحبنظران شیعه، بلکه از طرف همه فرقهها و مذاهب اسلامی و غیر اسلامی بیان شده است.
علامه محمدتقی جعفری میگوید: «در نتیجه تحقیقات و بررسیهای همه جانبهای که از آغاز ظهور اسلام تاکنون درباره شخصیت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) – چه به وسیله مشاهده کنندگان معاصر او و چه بعدها به وسیله متفکران صاحبنظر اسلامی و دیگر ملل -صورت گرفته، این حقیقت پذیرفته شده است که شخصیت علی(ع) چنان که در قلمرو مکتبهای الهی در ردیف پیامبرانی مانند ابراهیم، موسی و عیسی و محمد قرار دارد؛ همچنان در قلمرو پیشتازان کاروانیان انسانی – که تکامل در انسانیت را هدفگیری نمودهاند – در صف اوّل جایگرفته است»، (شرح نهجالبلاغه، ج ۱، ص ۱۷۰)
این مسأله در مورد امام علی(ع)، از زبان مبارک پیامبر اسلام(ص)، نیز وارد شده است: «هر کس میخواهد به حضرت آدم در علمش، به نوح در تقوایش، به ابراهیم در بردباریش، به موسی در هیبتش و به عیسی در عبادتش بنگرد، به علی بن ابیطالب نگاه کند»،( شرح نهجالبلاغه، محمدتقی جعفری، ج ۱، ص ۲۰۱)
امیرالمؤمنین(ع) در میان تمامی اندیشمندان بشری در گذشته، حال و آینده جایگاه ویژهای دارد، زیرا ایشان تنها کسی است که نماینده کلّ تاریخ بشری و حامل رسالتهای الهی پیامبران(ع) است، برای نمونه عباراتی چند از سخنان اندیشمندان مسیحی که در عظمت امام علی(ع) بیان نمودهانددر این جا بیان میگردد:
1.جبران خلیل جبران (نویسنده پر شور و مواج مسیحی) در مورد امام علی(ع) میفرماید:
«به عقیده من فرزند ابیطالب اولین عرب بود که ملازمت و مجاورت روح کلی را گزید و با آن دمساز و همراز شب گردید. او نخستین عربی بود که دولبش آهنگ ترانه روح کلی را به گوش مردم منعکس ساخت که پیش از آن این نغمه را نشنیده بودند. بدین جهت در میانراههای پر فروغ بلاغت او و تاریکیهای گذشته خود، حیران ماندند. پس هر کس شیفته و دلداده او گشت، شیفتگی و دلدادگیش به رشتههای فطرت بسته است و هر کس با او دشمنی نمود، از فرزندان جاهلیت است»، (عبدالفتاح عبد المقصود، الامامعلی بن ابیطالب، ج ۱،)
2.جرج جرداق از برترین نویسندگان مسیحی عرب میگوید: «نزد حقیقت و تاریخ، یکسان است او را بشناسی یا نشناسی، تاریخ و حقیقت گواهی میدهند که او وجدان بیدار و قهّار شهید نامی، پدر و بزرگ شهیدان علی بن ابیطالب، صوت عدالت انسانی، شخصیت جاویدانشرق است.
ای جهان! چه میشد اگر هر چه قدرت و قوه داری به کار میبردی و در هر زمان «علیّ» ای با آن عقلش، با آن قلبش، با آن زبانش و با آن ذوالفقارش به عالم میبخشیدی؟!، (جرج جرداق، امام علی صدای عدالت انسانی)
3.میخائیل نعیمه (نویسنده مسیحی و صاحب نظر و متفکر عرب) میگوید: «هیچ مورخ و نویسندهای، هر انداره هم که نبوغ و رادمردی ممتاز برخوردار بوده باشد، نمیتواند قیافه کاملی از انسان بزرگی مانند پیشوا علی(ع) در مجموعهای که حتی دارای هزار صفحه باشد ترسیمکند و دورانی پر از رویدادهای بزرگ، مانند دوران او را توضیح بدهد و…، (صوت العداله الانسانیه،ص۷)
برای آگاهی بیشتر در این زمینه رجوع شود به کتاب:شرح نهجالبلاغه، محمدتقی جعفری، ج ۱
تمامی حقوق این سایت محفوظ است.
طراحی سایت : کلکسیون طراحی