۞ پیامبراسلام(ص):
عُنوانُ صَحیفَةِ المُؤمِنِ حُبُّ عَلیِّ بنِ ابی‌طالب(ع). سرلوحة پروندة هرمؤمن(قیامت)دوستی ومحبت علی بن ابی‌طالب(ع)است.(مستدرک حاکم، ج٣، کنزالعمال،ج١١، ص٦١٥)

موقعیت شما : صفحه اصلی » اثبات ولایت امام علی (ع)
امام علی(ع) و مسیحیت

امام علی(ع) و مسیحیت

جایگاه امام علی(ع)درمیان علمای مسیحی جایگاه و شایستگی امام علی(ع)، نه تنها از طرف صاحب‏نظران شیعه، بلکه از طرف همه فرقه‏ها و مذاهب اسلامی و غیر اسلامی بیان شده است. علامه محمدتقی جعفری می‏گوید: «در نتیجه تحقیقات و بررسی‏های همه جانبه‏ای که از آغاز ظهور اسلام تاکنون درباره شخصیت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) – چه […]

جایگاه امام علی(ع)درمیان علمای مسیحی
جایگاه و شایستگی امام علی(ع)، نه تنها از طرف صاحب‏نظران شیعه، بلکه از طرف همه فرقه‏ها و مذاهب اسلامی و غیر اسلامی بیان شده است.
علامه محمدتقی جعفری می‏گوید: «در نتیجه تحقیقات و بررسی‏های همه جانبه‏ای که از آغاز ظهور اسلام تاکنون درباره شخصیت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب(ع) – چه به وسیله مشاهده کنندگان معاصر او و چه بعدها به وسیله متفکران صاحبنظر اسلامی و دیگر ملل -صورت گرفته، این حقیقت پذیرفته شده است که شخصیت علی(ع) چنان که در قلمرو مکتب‏های الهی در ردیف پیامبرانی مانند ابراهیم، موسی و عیسی و محمد قرار دارد؛ همچنان در قلمرو پیشتازان کاروانیان انسانی – که تکامل در انسانیت را هدف‏گیری نموده‏اند – در صف اوّل جایگرفته است»، (شرح نهج‏البلاغه، ج ۱، ص ۱۷۰)
این مسأله در مورد امام علی(ع)، از زبان مبارک پیامبر اسلام(ص)، نیز وارد شده است: «هر کس می‏خواهد به حضرت آدم در علمش، به نوح در تقوایش، به ابراهیم در بردباریش، به موسی در هیبتش و به عیسی در عبادتش بنگرد، به علی بن ابیطالب نگاه کند»،( شرح نهج‏البلاغه، محمدتقی جعفری، ج ۱، ص ۲۰۱)
امیرالمؤمنین(ع) در میان تمامی اندیشمندان بشری در گذشته، حال و آینده جایگاه ویژه‏ای دارد، زیرا ایشان تنها کسی است که نماینده کلّ تاریخ بشری و حامل رسالت‏های الهی پیامبران(ع) است، برای نمونه عباراتی چند از سخنان اندیشمندان مسیحی که در عظمت امام علی(ع) بیان نموده‏انددر این جا بیان می‏گردد:
1.جبران خلیل جبران (نویسنده پر شور و مواج مسیحی) در مورد امام علی(ع) می‏فرماید:
«به عقیده من فرزند ابیطالب اولین عرب بود که ملازمت و مجاورت روح کلی را گزید و با آن دمساز و همراز شب گردید. او نخستین عربی بود که دولبش آهنگ ترانه روح کلی را به گوش مردم منعکس ساخت که پیش از آن این نغمه را نشنیده بودند. بدین جهت در میانراه‏های پر فروغ بلاغت او و تاریکی‏های گذشته خود، حیران ماندند. پس هر کس شیفته و دلداده او گشت، شیفتگی و دلدادگیش به رشته‏های فطرت بسته است و هر کس با او دشمنی نمود، از فرزندان جاهلیت است»، (عبدالفتاح عبد المقصود، الامامعلی بن ابیطالب، ج ۱،)
2.جرج جرداق از برترین نویسندگان مسیحی عرب می‏گوید: «نزد حقیقت و تاریخ، یکسان است او را بشناسی یا نشناسی، تاریخ و حقیقت گواهی می‏دهند که او وجدان بیدار و قهّار شهید نامی، پدر و بزرگ شهیدان علی بن ابیطالب، صوت عدالت انسانی، شخصیت جاویدانشرق است.
ای جهان! چه می‏شد اگر هر چه قدرت و قوه داری به کار می‏بردی و در هر زمان «علیّ» ای با آن عقلش، با آن قلبش، با آن زبانش و با آن ذوالفقارش به عالم می‏بخشیدی؟!، (جرج جرداق، امام علی صدای عدالت انسانی)
3.میخائیل نعیمه (نویسنده مسیحی و صاحب نظر و متفکر عرب) می‏گوید: «هیچ مورخ و نویسنده‏ای، هر انداره هم که نبوغ و رادمردی ممتاز برخوردار بوده باشد، نمی‏تواند قیافه کاملی از انسان بزرگی مانند پیشوا علی(ع) در مجموعه‏ای که حتی دارای هزار صفحه باشد ترسیمکند و دورانی پر از رویدادهای بزرگ، مانند دوران او را توضیح بدهد و…، (صوت العداله الانسانیه،ص۷)
برای آگاهی بیشتر در این زمینه رجوع شود به کتاب:شرح نهج‏البلاغه، محمدتقی جعفری، ج ۱

پاسخ دادن