۞ پیامبراسلام(ص):
عُنوانُ صَحیفَةِ المُؤمِنِ حُبُّ عَلیِّ بنِ ابی‌طالب(ع). سرلوحة پروندة هرمؤمن(قیامت)دوستی ومحبت علی بن ابی‌طالب(ع)است.(مستدرک حاکم، ج٣، کنزالعمال،ج١١، ص٦١٥)

موقعیت شما : صفحه اصلی » معرفی کتاب
  • شناسه : 3749
  • 07 فروردین 1399 - 8:20
  • 1055 بازدید
  • ارسال توسط :
  • نویسنده : وحید کمیجانی
  • منبع : تهران پردیس
وحدت شهود

وحدت شهود

پایگاه خبری تهران پردیس

وحدت شهود از دیدگاه عطارنیشابوری و علاءالدوله سمنانی

یکی از موضوعاتی که در میان عارفان و فیلسوفان عارف مشرب اسلامی و عرفای مسیحی مطرح شده، مبحث وحدت وجود است. این گروه بر این باورند که مخلوقات و پدیده های عالم، عین خالق هستند و همه موجودات تجلی وجود خداوند می باشند. عطار نیشابوری(۵۴۰-۶۱۸ ق.) و مایستر اکهارت(۱۲۶۰-۱۳۲۷ م.)دو تن از عرفای مسلمان و مسیحی هستند که در برخی از آثارشان اعتقاد به وحدت وجود آشکار است.

عطار در آثار خود از جمله منطق الطیر، الهی نامه، مصیبت نامه و غزلیات و قصاید برای بیان مباحث وحدت وجود و پارادوکس هایی که با خود دارد و برای بیان این مسأله با زبانی شاعرانه و نمادین و در قالب تمثیل  از رابطه قطره و دریا، تصویر وآئینه، سلسله اعداد، سایه و نور و آتش بهره گرفته است.

اکهارت نیز در آثار خویش وحدت نوع انسان را با خداوند، به‌معنای نفی خویشتن و خالی‌شدن از تصورات اشتباه در مورد خدا برای اتحاد با او می‌داند. اکهارت خدا را ورای الوهیّت مندرج در تثلیث می داند. در نظر وی خدا فراتر از هر وصف و اسم و ذاتی است؛ ولی خدایان تثلیث، دارای اوصاف و اسمائی هستند که او را محدود می‌سازند.

 

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن